Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Bałtów
Zadania Urzędu Stanu Cywilnego
Rejestracja stanu cywilnego, którą dokonuje się w rejestrze stanu cywilnego
w formie aktów stanu cywilnego:
- urodzenia
- zgonu
- małżeństwa
Wydawanie z rejestru stanu cywilnego:
- odpisów aktów stanu cywilnego
- zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby
- zaświadczeń o stanie cywilnym
Przyjmowanie oświadczeń i wydawanie zaświadczeń takich jak:
- oświadczenie konieczne do uznania ojcostwa
- oświadczenia małżonków, że dziecko będzie nosić takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko
- oświadczenie o zmianie imienia dziecka lub imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia
- pisemne zapewnienie osoby, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
- zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
- zaświadczenie stwierdzające, że osoba zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo za granicą
Przygotowanie i prowadzenie uroczystości:
- zawarcia małżeństwa przed Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego
- jubileuszu 50-lecia pożycia małżeńskiego
- jubileuszu 100-lecia urodzin
Inne czynności:
- prostowanie aktu stanu cywilnego
- uzupełnienie aktu stanu cywilnego
- rejestracja urodzenia albo zgonu, które nastąpiły poza granicami RP i nie zostały tam
zarejestrowane - rejestracja urodzenia, zawarcia małżeństwa albo zgonu, które nastąpiły w państwach, których nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego
- dokonanie transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego
- odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego
- wydawanie decyzji w zakresie zmian imion i nazwisk
- zezwolenie na zawarcie małżeństwaprzed upływem miesiąca od dnia, w którym strony złożyły zapewnienia
WAŻNE
Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Urzędy Stanu Cywilnego nie prowadzą poszukiwań aktów stanu cywilnego dla celów genealogicznych.
Akty stanu cywilnego kierownik Urzędu Stanu Cywilnego przechowuje przez okres:
- 100 lat – akty urodzeń,
- 80 lat – akty małżeństwa i zgonów
Po tym okresie zostają one przekazywane do:
Archiwum Państwowego w Kielcach
ul. Kusocińskiego 57
25-045 Kielce
Tel.: 41 260-53-11, 41 260-53-17
Fax: 41 260-53-10
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Gminy Bałtów |
---|---|
Data utworzenia: | 2020-10-26 |
Data publikacji: | 2020-10-26 |
Osoba sporządzająca dokument: | pp |
Osoba wprowadzająca dokument: | |
Liczba odwiedzin: | 1953 |